mereka

By Nasampian - December 13, 2014

kisahnya,
aku di sekolah ini,

belajar,
menimba ilmu,
memenuhi minda

namun,
mereka ?
bergembira,
bagaikan dunia esok tiada

"saya ada couple, nama dia Lah"
"aku dah break, tak guna punya jantan"
"baik aku mati, dari hidup macam ni"
dialog biasa budak moden
rasa diri dewasa
tapi,
hingus sendiri
mak bapak cuci

"jom lah merokok"
"remaja sekali je kot"
"poyolah kau ni"
"tak bosan eh jadi baik, tak payah nak berlagak"
dunia terbalik
yang baik - dipandang hina
yang jahat - diagung bagai nak gila

"senior tu hebat, aku nak jadi macam dia"
hebat?
dia membuli,
dia jahat,
dia kejam,
cikgu dilawan,

"eh, ustazah lah"
perlian bagaikan dunia tiada balasan dosa
buat baik dikata bangga diri,
menutup aurat dikata ambil perhatian

ya,
aku bersekolah di sekolah itu,
aku pernah diperli,
aku pernah dibuli,
telingaku bernanah mendengar cacian,

ada,
islamnya hanya pada kad pengenalan,
bila buka tudungnya,
rambut lebih kuning dari 'si barat' sana
tapi
dia cukup bangga

guru-guru pernah merungut
penat ?
mengajar memang penat
tapi dugaan dari pelajar
lagi hebat

sudahlah,
mereka memang begitu,
mereka memang begitu


  • Share:

You Might Also Like

0 comments